Noter

Nyt. Næsten nyt. Nyttigt. Nydeligt. Nysgerrigt. Navlepillende. Næsvist.…her får du et lille indblik i, hvem jeg er og hvad jeg laver og brænder for i tuen.
28 april, 2024
En brunsviger med flødeskum?

What the f….! vil en fynbo nok hvæse!

Men, men. Kør til nordjylland – så er det en klassiker.

Forskellighederne er store, når jeg (heldige kartoffel) bliver budt indenfor hos forskellige almene boligorganisationer.

Og forskellighederne, de begrænser sig ikke kun til kagefadet. Men også i kulturen, i arbejdsgangene, i tonen, og i traditionerne.

Men én ting, har de almene boligorganisationer til fælles: De er nonprofit, og inden for almenlovens rammer bygger, drifter og vedligeholder de hjem for godt en mio. danskere.

Rammerne er fastsat af folketing og forankret i lovgivning, bekendtgørelser og kommunale tilsyn. Rollerne – de er tildelt beboerne og medarbejderne, som i hverdagen og ude i den virkelige virkelighed skal finde de kompromisser og løsninger, som fungerer lokalt.

Alle har deres historie, nogle har været med i årevis, har boet i den lokale boligafdeling i årtier og kan huske ’de gode gamle dage’. Andre er lige landet, og har hovedet fyldt med ideer til forandringer.

Det er i det her spændingsfelt, at jeg får lov at træde ind. Som en gæst med indsigt i værternes hverdag. Og jeg er lige imponeret over de mange tusinde frivillige, der tager en for holdet i deres boligområde rundt omkring. Og som ikke køber fortællingen om, at beboerdemokratiet er kedeligt eller fyldt med brokkehoveder.

Selvfølgelig er det bøvlet. Men tænk på alternativet.

Akkurat som med brunsvigeren – så er vi nødt til at leve med forskellighederne.

01 april, 2024
Beboerne sagde ja – trods alt

Beboerne i Sundby-Hvorup Boligselskabs afdeling 3, havde allerede tilbage i 2021 sagt ja til den helhedsplan, som med støtte fra Landsbyggefonden, skal bringe de klassiske rødstensblokke med 541 boliger op til nutidens (og fremtidens) standarder. Men inflation og renteniveau blev en snubletråd, da det store renoveringsprojekt med et budget på 262 mio. kr. blev sendt i licitation.

Derfor skulle helhedplanen genåbnes – og efter en åben proces med involvering af afdelingsbestyrelse og beboere hen over vinteren, fik boligselskab, tekniske rådgivere og Landsbyggefonden tilpasset planen.

I respekt for den oprindelige beslutning skulle beboerne kort før påske godkende planen (endnu engang). Og dermed rundede vi også 20 nyhedsbreve, som siden 2015 har sikret, at alle beboere har været orienteret og involveret i den komplicerede sag. Beboerne kvitterede med et overbevisende ja tak (134/16).

Et forløb som dette forudsætter nemlig, at boligselskabet hele vejen involverer og orienterer. Og sørger for, at alle beboere er trygge ved, at vi alle sammen arbejder for at få det bedste resultat. Det har været en fornøjelse at være med som kommunikationspilot på hele turen.

22 marts, 2024
Alle spiller en rolle. Men spiller I hinanden gode?

Boligselskabet Fruehøjgaard i Herning kigger ind i fremtiden. Målsætninger om bæredygtighed, beboertilfredshed og boliger ude tomgang skal nås ved at tænke nyt, og ved at involvere beboerne.

Jeg har fået lov til at levere lidt brændstof til processen ved at invitere først afdelingsformænd, og seneste alle afdelingsbestyrelsesmedlemmer til temaaftener, hvor vi satte lommelygten til at lyse på alle de områder, hvor de som beboerrepræsentanter kan gøre en kæmpe forskel (når man kender – og anerkender – rollerne i det almene beboerdemokrati). Det blev nogle skønne dage, som lover rigtig godt for Fruehøjgaard visioner.

Billedet her har en del år på bagen. Men jeg havde det med på møderne. Det er fra min families skønne tid i Kildehøjen. En boligafdeling, hvor vi – med respekt for hinandens forskelligheder og roller i boligforeningen – havde en enestående hverdag for børn, unge og ældre. Og hvor vi med beboerdemokratiet som drivkraft fik forvandlet nye, vilde, skøre og skæve ideer til positive forandringer.

Jeg puster også gerne ild i jeres beboerdemokrati…

04 februar, 2024
Nyhedsbreve til beboerne

Hvad sker der i boligorganisationen? Hvordan går det med nybyggerierne og renoveringsplanerne. Hvad sker der ude i afdelingerne? Er der ledige boliger? Transparent og tydelig kommunikation til beboere, boligsøgende og boligorganisationens mange samarbejdspartnere er en opgave, der hurtigt spreder sig ud på mange kanaler.

E-nyhedsbrevet er en effektiv og enkel kanal. Og med gode muligheder for at følge modtagernes interesser og adfærd, giver den også nye muligheder.

Jeg har hjulpet flere boligorganisationer med at opbygge skabelon, plan for udgivelse, gennemgå datasikkerhed mm. Og uden undtagelse har resultaterne overgået selv de mest optimistiske forventninger. Åbningsrater på 50-60% og markant øget trafik til relevante landing pages.

Små skridt kan gøre en stor forskel!

20 december, 2023
Bogen om BRICKS

2023 bød på store forandringer i projektudviklingsselskabet BRICKS. Med skift i ejerkreds og udsigt til helt nye projekter var tiden kommet til en opdatering af virksomhedens ‘brandbook’.

De kreative hoveder fra Adasense lagde nyt kreativt krymmel ud over bogen, og jeg fik mulighed for at gennemskrive bogen. Lækkert!